måndag 15 september 2008

Malmö FF-insnöad hockeyfeber!


I går körde elitserien igång. En halv miljon hockey omgångar ska vi dra oss igenom innan man är framme vid mål våren 2009. Jag är spyfärdig redan nu. Nej, mitt ishockeyintresse sänktes med torpeder och annan taktisk smörja.
Däremot bänkar jag mig gärna i samband med OS-och VM-turneringar. När Tre Kronor blir världsmästare eller tar OS-guld känner jag mig som mästare i kavaj.
Däremot lockar inte elitserien alls. Nej, möjligen om Malmös rödhökar gått upp. Nu får jag nöja mig med att skåda den nya arenan när nykomlingarna Mariestads BOIS kommer på besök. Där spelar Carl Svensson back, min kompis son. Det är bara ett måste och gå och se Carl i Percys fräscha hockeytempel.
Annars har det varit mycket hockey i mitt händelserika liv. Jag var med redan på den tiden matcherna spelades utomhus på s k Månskensrinkar. Där stod man i sina gummistölvar i både ösregn och snöstorm. Jag kan än i denna dag fönimma kylan i både fingertoppar och tårna.
Bästa minnet är från 1958. Malmö FF köpte en drös spelare från Norrland för sammanlagt 15 000 (ungefär 150-200 000 kr i dag) spänn och gick upp i högsta serien. Det var en sensation. Ett lag från Malmö och Skåne kan väl för fan inte spela ishockey? Det kunde man inte heller. Det var de importerade norrlänningarna som skötte puck och klubba.
"Koppe" Pettersson, Per Ove Brännström, Hans Hylin, Ulf Eriksson, "Geten" Westerberg, Les Strongman (kanadick) mfl blev snabbt våra vinter hjältar. Och inte att förglömma, målvakten Bengt Lindqvist, värvad från Åkers Styckebruk i Sörmland, som t o m fick vakta Tre Kronors mål i OS i Squaw Valley 1960.Det var något alldeles oerhört. MFF spikade igen OS?
Första matchen i högsta serien spelades hemma mot klassikern Bofors. I förhandsspekulationerna handlade det om 1000-0 till Bofors. Då vinner MFF med 5-2, en s k kupongrensare. Röst balom mig på långsidan:
-I morgon trycker dom Arbetet i ljusblått...
När Djurgården kom på besök var vi över 7000 på de skrangliga läktarna, minst 1000 personer plankade in. Allt var kaos.
MFF åkte ut med dunder och brak, fast roligt hade vi. Inte minst när de kanadensiska världsmästarna, Trail Smoke Eaters, kom på besök. Det hjäpte inte att MFF förstärktes kraftigt. Det blev styrk med 22-3...sista period blev 0-9, men MFF tog i alla fall ledningen med 3-0...
Men nej, det var inte bättre förr. I dag har publiken det väldigt mysig i varma och goa inomhushallar.
Malmö FF:s hockeylag finns inte mer. Eric Persson kastade ut hockeyn 1972 som snabbt omvandlades till MIF, men det är en helt annan story.

Inga kommentarer: