torsdag 11 september 2008

Allsvensk dödgrävning avsnitt 3


I Halmstad är man antingen Halmian eller HBK:are. En tvättäkta Halmian sätter aldrig sin fot på Örjans Vall när HBK lirar i allsvenskan. En tvättäkta Halmian går hellre och ser sitt lag , IS Halmia med 11 allsvenska säsonger, när de lirar i div 3 Sydvästra Götaland. En tvättäkta Halmian är vansinnigt lycklig i dag, för klubben som ligger på 27 plats i maratontabellen leder serien överlägset.
Fast det bästa lag IS Halmia har haft ser ni här ovanför. Det var ett riktigt bra lag som gick upp i allsvenskan1962. Kanske t o m bättre än laget under glansperioden på 40-talet.
Frågan 1962 var vilket skulle bli det andra laget som gick upp, AIK eller Landskrona BOIS. Halmia var redan klara.
Inför över 20 000 åskådare möttes Halmia-AIK på Malmö Stadion. Det blev en dramatiskt tillställning. Jag vet, för jag var där. Den matchen kostade mig ett B i uppförande betyg i realskolan.
Jag hade nämligen busat med en vacker flicka på en lektion. Vår klassföreståndare, Marta Svensson, avkunnade domen:
-Du sitter kvar efter den ordinarie skoldagen på lördag.
-Det kan jag inte, svarade jag. Jag har en biljett till en match på Malmö Stadion.
-Det borde du tänkt på innan, avfärdade Marta mina protester.
Lördagen kom och jag simulerade sjuk och fick stanna hemma. På den tiden gick man i skolan till tolvslaget på lördagarna. Då blev jag plötsligt frisk och drog iväg till Stadion.
Eftermiddagen kom, solen sken och telefonen ringde där hemma. Det var Marta som ville tala med mig.
-Nej, svarade min aningslösa mormor. Han är på fotboll...
Tablå och B i uppförande betyg. Matchen var emellertid väldigt bra. AIK lyckades slå in 3-2 målet-klassiskt mål av Benny Söderling- på övertid och gick upp i allsvenskan tillsammans med IS Halmia.
Inför den allsvenska säsongen tappade Halmia sina bästa spelare och det blev respass med en gång. Det gick inte bättre senast de var uppe i allsvenskan och vände 1979.
Efter det har klubben kämpat för livet, t o m Per Gessle har lättat på börsen med några kronor. Det har blivit dramatiska resor ner i seriesystemet. Fast 2008 ler de tvättäkta Halmianerna igen. Nu kanske, men vägen till allsvenskan är väldigt lång. Det är Halmstads BK som är fotbollskung i laxstaden. Och lär så förbli.


Vår andra klubb i dödgrävningen är Stattena IF från Helsingborg. Klubben spelade två säsonger i allsvenskan på medeltiden, 1927/28 och 29/30. De lär aldrig komma dit igen. 2008 ligger man på femte plats i div 6 västra. Några ambitioner att komma högre finns inte. Nej, här satsar man allt på damlaget som leder söderettan, bl a är landslagets Carolina Seger fostrad i klubben.
Andra sidan har Stattena fostrat sådana stjärnor som Lasse Granström, MFF, Anders Linderoth, dagens tränare i Landskrona BOIS och "Salle", Bengt Salomonsson och HIF som gjorde det tredje målet i den berömda segermatchen mot England på Wembley 1959.

Inga kommentarer: